Zákon o svobodném přístupu k informacím – v nových souvislostech
Vzdělávací program je akreditován MV ČR pod číslem AK/PV-300/2023.
Lektoři
Ing. Mgr. Oldřich Kužílek
Termín
18. 2. 2025; 9:00–14:30
Místo konání
ON-LINE, u vás doma nebo v kanceláři, u vašeho počítače
Počet výukohodin
5.5
Program
Právo na informace a jeho ústavní základy:
• systematika otevřenosti veřejné správy,
• druhy informační povinnosti, obsah práva na informace,
Praktické postupy při vyřízení žádosti o informace:
• postupné fáze vyřízení žádosti, její náležitosti,
• jak předcházet sporům,
• jak se ochránit před zneužitím zákona,
• úhrada nákladů.
Vztahy a vazby „infozákona“ k dalším předpisům:
• ochrana osobních údajů a obecné nařízení (GDPR),
• archivnictví a spisová služba, správní řád a další procesní řády, nahlížení do spisu, pořizování výpisů, opisů a kopií listin a elektronických záznamů,
• další jako např. Registr smluv, katastr nemovitostí, evidence obyvatel, informace o životním prostředí, přestupky, stavební zákon, veřejné zakázky aj.).
Zvláštní režimy přístupu k informacím:
• zvláštní informační práva některých osob (účastníci řízení, právní zástupci, občané obce a kraje, členové zastupitelstva, osoby s právním zájmem),
• otázka veřejnosti / neveřejnosti jednání.
Ochrana a bezpečnost informací – specifické situace:
• jak chránit osobní údaje a soukromí, informace o platech, kvalifikaci,
• obchodní tajemství – jak s ním nakládat,
• autorské právo a jeho limity,
• informace získané od třetích osob a v průběhu kontrol,
• další omezení práva na informace, princip selekce,
• povinnost mlčenlivosti – kdy nastává.
Formáty informací, otevřená data.
Doporučení, odpovědi na dotazy.
Určeno
Seminář je určen pro všechny tzv. povinné subjekty podle § 2 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, tzv. infozákon. Dotýká se obrovského množství povinných subjektů, prakticky všech veřejných úřadů, organizací a institucí.
Informace musejí poskytovat stát, územní samosprávné celky, příspěvkové organizace, státní fondy, vědecké výzkumné instituce, veřejné vysoké školy, svazky obcí, regionální rady soudržnosti, ústavy a o. p. s. založené státem či samosprávou, státní a národní podniky, zdravotní pojišťovny, a další právnické osoby, ovládané státem nebo samosprávou, tedy například obecní a krajské firmy, jak jsou dopravní podniky, technické nebo bytové služby.
Přínos/cíl
Seznámíte se s nedávnými změnami zákona (otázky informací o platech, ochrany před kverulačními žádostmi, úhrady nákladů, oslovení dotčených osob při vyřízení žádosti, koncentrace řízení a další).
Dále s povinnostmi při vyřízení žádosti o informace, tj. například:
– kdy mohu informaci odepřít a jak to zdůvodnit,
– jak řešit žádosti, zneužívající právo na informace (šikana, kverulace),
– jak poskytovat informace o platech a odměnách,
– jak chránit osobní údaje podle Obecného nařízení EU (GDPR) ,
– informace přípravné a vnitřní, k rovnosti v řízení z výsledků kontrol, od třetích osob
– autorské právo (posudky, analýzy, audity – nález Ústavního soudu, rozsudek MS Praha – zásah do autorského práva), právo pořizovatele databáze
– právo zastupitele na informace aj.
Budete rovněž seznámeni s dřívějšími novelizacemi, jako informační příkaz, jeho vykonatelnost, nové okruhy chráněných informací (např. „bezpečnostní opatření“), přezkum a nový nadřízený orgán například pro obecní obchodní společnosti.
Seminář se zaměřuje na zjednodušení praxe při poskytování informací, všech možností Infozákona, jak řešit netypické situace, jak chránit osobní údaje (GDPR), na vztah „infozákona“ ke správnímu řádu, přestupkovému zákonu a dalším předpisům.
Poznámka
Pokud neobdržíme písemné storno, je objednavatel povinen uhradit plnou cenu dle zaslané objednávky/faktury (více v Obchodních podmínkách).
Používáme aplikaci ZOOM, není třeba její instalace.
Přístup do on-line učebny zasíláme spolu s prezentací den před konáním on-line výuky, a to zpravidla mezi 12:30 až 15:30.
Připojit se můžete z počítače i mobilu.
V průběhu můžete získat odpovědi na vaše dotazy.
Do 5 pracovních dnů (včetně) po skončení on-line výuky obdržíte e-mailem odkaz se záznamem s platností na 7 kalendářních dnů a osvědčení o absolvování v elektronické podobě.
Po celou dobu konání lze využít naši technickou podporu (tel. 226 539 672), se vším vám pomůžeme.
Pořízení zvukového či obrazového záznamu on-line vysílání není povoleno.
On-line vysílání je realizováno společností 1. VOX s.r.o.
Termíny
Cenové varianty
Doporučujeme
2 490 Kč
cena bez DPH
2 490 Kč
cena bez DPH
2 690 Kč
2 152 Kč
cena bez DPH
2 690 Kč
2 152 Kč
cena bez DPH
2 590 Kč
cena bez DPH
Nejčastější dotazy
Jak získat automatickou slevu?
Zaregistrujte se do našeho klientského konta a my vám každých 14 dní zašleme nabídku zlevněných kurzů. Slevy dosahují až 40 % z původní ceny kurzu bez DPH. Seznam všech slev naleznete v tomto odkazu.
Jakým způsobem lze provést objednávku?
Pro rychlejší komunikaci preferujeme:
E-shop: Přednostně přijímáme objednávky provedené prostřednictvím formuláře v našem webovém obchodu.
Další způsoby objednání:
Tištěná přihláška: Je možné zaslat poštou, případně předat osobně v kanceláři VOX před začátkem semináře (podrobnosti zde).
E-mailem: na adresu prihlaska@vox-kurzy.cz (nutné náležitosti naleznete zde).
Jaké oddělení mám kontaktovat?
+420 226 539 670 | info@vox-kurzy.cz
Pro obecné informace o kurzech
+420 226 539 691 | prihlaska@vox-kurzy.cz
Pro registrace, změny objednávek a fakturace.
+420 226 539 672 | realizace@vox-kurzy.cz
Ohledně realizace distančních i prezenčních kurzů
+420 226 539 679 | produkty-hard@vox-kurzy.cz
Informace o obsahu hard skills kurzů.
+420 226 539 689 | produkty-soft@vox-kurzy.cz
Informace o obsahu kurzů měkkých dovedností.
Jak objednat zakázkové školení?
Podrobné informace a objednávky vyřizuje naše manažerka pro zakázkové vzdělávání Romana Aulická – zakazky@vox-kurzy.cz
V čem se liší zakázkový kurz od otevřeného školení?
Otevřené kurzy mají pevně stanovený čas, místo konání a obsah školení. K dispozici jsou v e-shopu a účastnit se jich může kdokoliv.
V případě zakázkových kurzů si klient stanoví čas, místo, obsah školení, vybere si lektora a zvolí si rozsah školení. Vše s asistencí našich odborníků pro firemní vzdělávání, kteří pomáhají nastavit efektivní školící plán (vhodné pro větší skupiny a objednávky tvořené na míru).
Spolupracujeme